یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) یک کامپیوتر تخصصی است که برای کنترل ماشین ها و فرآیندها استفاده می شود. از حافظه قابل برنامه ریزی برای ذخیره دستورالعمل ها و عملکردهای خاص، از جمله کنترل روشن/خاموش، زمان بندی، شمارش، توالی، حساب و مدیریت داده ها استفاده می کند.

 

https://www.tgju.org/news/2592935/%D9%BE%DB%8C-%D8%A7%D9%84-%D8%B3%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA


مزایای سیستم PLC
قابل انعطاف
زمان پاسخگویی سریع
رشته های کم و ساده
حالت جامد - بدون قطعات متحرک
طراحی مدولار - تعمیر و گسترش آسان
PLC ها سیستم های بسیار پیچیده ای را مدیریت می کنند
PLC فاتک قابلیت "عیب یابی آسان" را فراهم می کند.
فاتک PLC نسبت به سایر سیستم ها برای راه اندازی سیستم ارزان تر است.


وظایف PLC Fatek
یک PLC چه نوع عملکردهایی را می تواند انجام دهد؟ ممکن است لازم باشد توالی رویدادها را کنترل کنیم یا مقداری متغیر ثابت نگه داریم یا تغییرات خاصی را دنبال کنیم. استفاده از PLC فتاک بسیار کاربردی است به عنوان مثال می توان سیستم کنترل خودکار دستگاه حفاری را طوری برنامه ریزی کرد که وقتی قطعه کار در موقعیت خود قرار دارد سرعت مته را کاهش می دهد، زمانی که مته به قطعه کار می رسد شروع به حفاری می کند و زمانی که مته تولید می شود حفاری را متوقف می کند. برای کنترل تعداد اقلام در حال حرکت روی تسمه نقاله و هدایت جعبه های بسته بندی می توان از سیستم کنترل دیگری استفاده کرد.
به عنوان مثال، ورودی های چنین سیستم های کنترلی ممکن است سوئیچ ها را بسته یا باز کنند. وجود یک PLC مورد نیاز را می توان با لغزش جلوی کلید و بستن آن یا سایر سنسورهای مورد استفاده برای دما یا سرعت جریان نشان داد. یک کنترلر PLC ممکن است برای راه اندازی یک موتور برای حرکت دادن یک جسم به یک مکان خاص یا روشن یا خاموش کردن یک شیر یا برای راه اندازی یک بخاری مورد نیاز باشد.


کنترلر PLC فاتک
یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) شکل خاصی از کنترل کننده مبتنی بر ریزپردازنده است که از حافظه قابل برنامه ریزی برای ذخیره دستورالعمل ها، کنترل ماشین ها و استفاده از پردازنده ها برای انجام عملکردهایی مانند منطق، توالی، زمان بندی، شمارش و شمارش استفاده می کند. در PLC ها نیز از هوش مصنوعی استفاده می شود.
Fatak Pvt Ltd طراحی شده است تا توسط مهندسین با دانش کامپیوتر و زبان های محاسباتی اداره شود. PLC ها صرفاً برای برنامه نویسی یا اصلاح توسط برنامه نویسان کامپیوتر طراحی نشده اند. بنابراین طراحان PLC برنامه کنترلی را از قبل برنامه ریزی کرده اند تا با استفاده از زبانی ساده و نسبتا قابل فهم وارد شود. کینی پی ال ​​سی؟
اصطلاح منطق در PLC فاتک استفاده می شود زیرا برنامه نویسی عمدتاً با اجرای منطق و سوئیچینگ سروکار دارد. به عنوان مثال، سیستمی که توسط یک Gate PLC کنترل می شود ممکن است شامل سوئیچ ها و دستگاه های خروجی مانند موتورها، شیرها و غیره باشد که به Gate PLC متصل هستند. سپس اپراتور دنباله ای از دستورالعمل ها را در حافظه PLC ماشین، یعنی برنامه وارد می کند. سپس کنترلر طبق این برنامه ورودی ها و خروجی ها را رصد کرده و قوانین کنترلی برنامه ریزی شده برای آن را اجرا می کند.


دلتا PLC
مزایای استفاده از دلتا PLC
نوع PLC دلتا این مزیت را دارد که می توان از یک کنترلر با سیستم های کنترل مختلف استفاده کرد. برای تغییر سیستم کنترل و قوانین مورد استفاده؛ تنها چیزی که مورد نیاز است اپراتور کلید در خط فرمان Delta PLC است. نیازی به گفتن نیست. راه حل PLC دلتا یک راه حل ساده و مقرون به صرفه است که می تواند با سیستم های کنترلی که ماهیت بسیار متغیر و پیچیده ای دارند استفاده شود.
دلتا Pvt. آنها شبیه کامپیوترها هستند، اما در حالی که کامپیوترها برای محاسبه و نمایش وظایف بهتر هستند، Delta Pvt. آنها برای عملکردهای نظارتی و محیط های تجاری بهترین هستند. انواع دلتا PLC:
برای مقاومت در برابر لرزش، دما، رطوبت و سر و صدا طراحی شده است.
دارای رابط هایی برای ورودی ها و خروجی های موجود در انواع دلتا PLC است.
PLC های دلتا به راحتی برنامه ریزی می شوند و زبان برنامه نویسی قابل فهمی دارند که عمدتاً با عملیات منطقی و سوئیچینگ سروکار دارد.
اولین PLC در سال 1969 توسعه یافت. انواع Delta PLC اکنون به طور گسترده در دسترس هستند و از واحدهای دیجیتال کوچک برای استفاده با 20 ورودی/خروجی دیجیتال تا سیستم های مدولار که می توانند برای تعداد زیادی ورودی/خروجی E استفاده شوند، کنترل دیجیتال یا آنالوگ را شامل می شوند. ورودی ها انواع دلتا PLC نیز حالت های کنترل متناسب-انتگرال-مشتق را انجام می دهند.

 

https://eco.shafaqna.com/FA/301621/%d9%84%db%8c%d8%b2%d8%b1-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/


معکوس کننده
اینورترهایی که الکتریسیته را به جریان متناوب تبدیل می‌کنند معمولاً به عنوان اینورتر شناخته می‌شوند. دامنه کاربرد اینورترها منابع تغذیه اضطراری (UPS)، کنترل کننده سرعت موتور AC و غیره است. اینورتر INOT یکی از بهترین اینورترهای ایران است.
اینورترها را می توان بر اساس تعدادی از عوامل مانند ماهیت شکل موج خروجی (سینوس، مربع، شبه مربع، PWM و غیره)، دستگاه های قدرت مورد استفاده (تریستورها، ماسفت های IGBT)، پیکربندی مورد استفاده طبقه بندی کرد. (رشته). موازی، نیم پل، پل کامل)، نوع مدار کلید استفاده شده و مبدل های منبع ولتاژ و منبع جریان. یک اینورتر تریستور از یک SCR به عنوان کلید برق استفاده می کند. از آنجایی که منبع تغذیه ورودی ماهیت خالص دارد، مدار سوئیچینگ اجباری به بخشی ضروری از اینورترهای تریستور تبدیل شده است.
مدارهای سوئیچینگ باید به دقت طراحی شوند تا از سوئیچینگ موفق تریستورها اطمینان حاصل شود. افزودن مدار سوئیچینگ اینورترهای تریستور را حجیم و گران می کند. در صورت افزایش فرکانس کاری می توان تا حدودی اندازه و هزینه مدار را کاهش داد، اما باید از تریستورهای معکوس شبکه استفاده کرد که تریستورهای خاصی هستند که برای کار در فرکانس بالاتر طراحی شده اند که هزینه بالایی دارند.