یکی از مهمترین موضوعاتی که از قدیم الایام ادامه داشته موضوع بحث است. در واقع، اغلب تأکید می شود که یکی از مهم ترین راه های درک معنای واقعی یک شخص، کلماتی است که مردم به زبان می آورند.

در عصر حاضر به این موضوعات به عنوان فن بیان پرداخته می شود و یکی از اساسی ترین و مهم ترین موضوعاتی است که افراد در محیط های مختلف اجتماعی و کاری با آن سروکار دارند.

یکی از نویسندگان معروف، دیل کارنگی، در این باره گفت:

85 درصد موفقیت شما به نحوه ارتباط شما با دیگران بستگی دارد.

چگونه یک معادله را تعریف کنیم؟

بلاغت را می توان اینگونه تعریف کرد: توانایی صحبت کردن به شیوه ای بسیار مؤثر و تأثیرگذار.

دیل کارنگی نیز درباره این موضوع گفت: گفتار بیشتر از گفتن یک سری کلمات است.

در این مقاله آمده است: اگرچه ساده است، اما گاهی اوقات نکات کلیدی ساده ای وجود دارد که بر معنای کلی جمله تأثیر می گذارد.

در اینجا اهمیت فراوان بیان برای ما آشکار می شود.

برخی از مردم فکر می کنند که هنر صحبت کردن فقط مختص گویندگان و سخنرانان است، اما حقیقت این است که همه ما افراد را بر اساس گفته هایشان می شناسیم و قضاوت می کنیم.

اهمیت گفتار بسیار مهم است

برای ما روشن است که سبک گفتار و تعداد افرادی که ملاقات می کنید بسیار مهم است. در این مواقع است که به ارزش بالای بیان پی می بریم.

شما با والدین، فرزندان، همکاران کار، دوستان نزدیک و غریبه‌ها صحبت می‌کنید که هر کدام با لحن و بیانی کاملاً متفاوت هستند.

نتیجه این موضوع این است که اگر مهارت بیان خوبی داشته باشید، می توانید تاثیر کلام خود را تا حد زیادی افزایش دهید و ارتباطات خود را مدیریت کنید.

آموزش بیان آزاد، توهم یا واقعیت؟

عبارات اساسی که شما نمی فهمید مهم هستند!

اصل ما در این کار این است که مهارت هایی را آموزش دهیم که بتوانیم با تکنیک های روایی قوی آن را با وضوح بیشتری بیان کنیم.

حال در ادامه مقاله به چند کاربرد اشاره می کنیم:

سخنرانی و سخنرانی عمومی.

گفتار و اجرا

مشاوران و روانشناسان.

وکلای مدافع

هنگام مصاحبه یا ارائه.

هنگام معرفی خود و در هنگام مصاحبه شغلی و استخدام.

احساسات خود را در جمع دوستان و به صورت خصوصی بیان کنید.

پس از دانستن معنا و کاربرد فن بیان، خیلی بهتر است هر چه زودتر راه های تقویت آن را بشناسیم تا در جایی که لازم است با اطمینان صحبت کنیم و تاثیر کلامی بالایی داشته باشیم.

هنر تفسیری چیست؟

مهارت های ارتباطی گاهی با چیزهای دیگر اشتباه گرفته می شود. اما ما به شما می گوییم که مهارت های گفتاری خوب شامل موارد زیر نمی شود:

شایعات

زبان ضخیم

آهنگ خوب

بدون فکر جواب بده
 

تکنیک های مهم برای تقویت فن بیان

همه ما در زندگی موقعیت هایی داریم که باید فردی را متقاعد کنیم یا در یک گروه صحبت کنیم، بنابراین باید یاد بگیریم که چگونه مهارت های گفتاری خود را بهبود بخشیم تا برای آن روز آماده شویم.

عدد صحبت می کند

مهم نیست با چه صدا و سرعتی صحبت می کنید - فصاحت و وضوح کلمات شما کلید موفقیت شماست. شنونده باید بتواند هر چه شما می گویید بشنود.

کیتی شوارتز، در مورد توسعه مهارت های گفتاری و تقویت تکنیک های بازخورد، به نکته بسیار خوبی اشاره می کند:

یکی از کارهایی که می توانید برای بهبود وضوح گفتار خود انجام دهید، کاهش سرعت است.

پس خودتان و صدایتان را ضبط کنید و چند بار به آن گوش دهید و به سرعت کم و تعداد کلمات دقت کنید. "صدا چیه؟" راه ها و روش هایی برای تقویت صدا در بیان هنری وجود دارد که در مقاله ای جداگانه با عنوان مورد بحث قرار گرفته است.

با اطمینان صحبت کنید!

وقتی می خواهید مکالمه ای را شروع کنید، آیا از آموزش زهرا شیراحمدی  کلماتی مانند هوم... استفاده می کنید؟ با اطمینان صحبت کنید!

شرمنده! باید بگویم که کسی به پیگیری شما گوش نمی دهد.

این حرف ها و این افتتاحیه نشان می دهد که چگونه عدم اعتماد به نفس به همه چیز، به خصوص صدای شما آسیب می زند.

درک کنید که آنچه می گویید مال شماست. با تمام اعتماد به نفس دنیا صحبت کنید. فرض کنید می خواهید چند بلوک محکم را با کاراته بشکنید. کمی شک و عدم اعتماد به نفس به جای بلوک بازوی شما را می شکند.

پس با خودتان تمرین کنید، حروف ربط لفظی خود را روی کاغذ بنویسید و سپس سعی کنید از آنها استفاده نکنید و وقتی صحبت می کنید مطمئن و قاطع باشید. آنچه را که می گویید باور کنید.

اون چیزی که گفتی رو باور کن

آخرین نکته در مورد اعتماد به نفس هنگام صحبت این است که باید آنچه را که می گویید باور کنید.

وقتی با اشتیاق صحبت می کنید، مردم متوجه تفاوت می شوند

شاید این نکته برای شما کوچک و ساده به نظر برسد، اما در واقع اگر این حس را در گفتار خود داشته باشید، صدا و لحن شما قابل شنیدن تر و قابل اعتمادتر می شود و این یکی از راه های خوب برای افزایش توانایی گفتاری شماست. .

مواظب صدایت باش!

آیا تا به حال در یک کلاس در مدرسه، دانشگاه یا در یک جمع خانوادگی با کسی برخورد کرده اید که هنگام صحبت کردن صدای شما را نشنود و از او بخواهید کمی بلندتر صحبت کند؟

شوارتز نیز در این باره گفت:

صداهای خیلی بلند یا خیلی پایین ناشی از اضطراب یا ناامنی گوینده است.

استفاده از تن صدای مناسب به شما کمک می کند تا ارتباط موثر و کارآمدی داشته باشید.

زبان بدن را نادیده نگیرید

زبان بدن به شما کمک می کند تا پیام اصلی سخنرانی خود را بهتر به شنونده منتقل کنید. بنابراین هنگام صحبت کردن، راه رفتن، شانه های خود را صاف کنید و حالت های صورت خود را هر از چند گاهی تغییر دهید.

نه خودخواهی!

صحبت مداوم در مورد خود و توانایی هایتان به تکنیک بیان شما آسیب می رساند. توجه داشته باشید که شما در یک مصاحبه شغلی صحبت نمی کنید، بنابراین هیچ کس از شما انتظار ندارد رزومه خود را ارسال کنید! بنابراین، از عبارات و اطلاعاتی که خودخواهی شما را نشان می دهد اجتناب کنید

واضح صحبت کن

دیل کارنگی، نویسنده کتاب معروف «آیین کلمات» معتقد بود که اکثر مردم نمی توانند پیام خود را به وضوح به دیگران منتقل کنند. چون البته پیام برایشان روشن نیست.

بنابراین بهتر است برای تقویت تکنیک صحبت کردن، ابتدا پیام اصلی سخنرانی خود را درک کرده و به صورت واضح و قابل فهم به شنونده منتقل کنید.

ایجاد یک طرح

اگر در حین شوخی حواس مخاطب به راحتی منحرف می شود. بنابراین، شما باید یک پازل دقیق از ساختار سخنرانی خود بسازید و هر قسمت از آن را برنامه ریزی کنید. به این ترتیب می توانید توجه کل مخاطب را به سخنان خود جلب کنید.

کار کنید و استراحت کنید.

این را هم باید به خاطر داشته باشید که در مدرسه وقتی می گفتیم ریاضی نمی فهمیم، می گفتند تمرین و سکوت.

برای تسلط بر آن باید بارها تمرین کنید، تقویت یک تکنیک بیان قوی نیز نیاز به تمرین و تکرار دارد.

برای افزایش قدرت بیان باید تمرین کنید. بهترین هنرمندان دوبله می توانند هزاران کلمه را بدون اشتباه تلفظ کنند، اما کسب این مهارت سال ها و تمرین مکرر زمان می برد. از بین بردن عیوب و اشتباهات را تمرین کنید.

معرفی سه حوزه اصلی بیان

مهارت های ارتباطی نیز مهم هستند. دانستن آنها به شما کمک می کند تا بیانیه قوی تر و موثرتری داشته باشید.

این موارد عبارتند از:

چه بگویم

اولین رکن هنر به ما می گوید که ارزش گفتار ما در کلماتی است که به کار می بریم. پس باید چیزی بگوییم که محتوای ارزشمندی را به مخاطب نشان دهد.

چگونه گفتن

بسیار مهم است که بدانید عبارات  زهرا شیراحمدی با چه لحنی و چگونه بیان می شوند. گاهی استفاده از لحن نادرست باعث ایجاد سوءتفاهم هایی می شود که قابل حل نیست. به عنوان مثال، در برخی موارد، جمله بندی و گویش شما ممکن است باعث شود مخاطب معنا و محتوای صحبت شما را اشتباه تفسیر کند. پس مراقب لحن خود باشید.

کی صحبت کنیم؟

به موقع بودن را فراموش نکنید! افرادی که مهارت های ارتباطی قوی دارند می دانند چه زمانی باید صحبت کنند و چه زمانی ساکت بمانند. آماده بودن برای صحبت در هر شرایطی نشانه تسلط شما نیست. در عوض، باید در مکان و زمان مناسب صحبت کنید.